Έτήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2022-2023)

Σχολική Μονάδα: 1ο ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ - 0501780 Σχολικό Έτος: 2022 - 2023 Ημερομηνία Εξαγωγής: 01/07/2023

Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου

Το 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ στεγάζεται σε σχετικά νεόδμητο κτίριο της οδού Αιγέως 41-43 και Αγησιλάου, από τις 25/2/2005, στο Γ΄ Δημοτικό διαμέρισμα του Δήμου Καλλιθέας στην Ακτή Καλλιθέας (Τζιτζιφιές). Λειτουργεί ως πρωϊνό δημόσιο σχολείο και δίπλα του στο ίδιο προαύλιο βρίσκεται και το 1ο Γεν. Λύκειο Καλλιθέας, με το οποίο μοιράζεται το θέατρο, ως ξεχωριστό οικοδόμημα στο ίδιο συγκρότημα. Στο Διδακτικό προσωπικό ανήκουν 15 οργανικά εκπαιδευτικοί ενώ το υπόλοιπο απαραίτητο διδακτικό προσωπικό αποτελείται από αναπληρωτές ή αποσπώμενους από άλλα σχολεία, οι οποίοι τοποθετούνται στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς. Δεν διαθέτει επιστάτη και Γραμματέα, ούτε μόνιμο καθαριστή, οπότε ο Δήμος μας διαθέτει κάθε χρόνο διαφορετικό. Το Σχολικό έτος 2022-23 το μαθητικό δυναμικό ήταν 177 μαθητές. Α΄ τάξη: (03) τμήματα με 58 μαθητές, Β΄ τάξη: (03) τμήματα με 60 μαθητές, Γ΄ τάξη: (03) τμήματα με 59 μαθητές Το σχολείο μας διεξαγάγει πολλές δράσεις (πολιτιστικές, περιβαλλοντικές, αγωγής υγείας κλπ.). Είμαστε ευτυχείς που μπορέσαμε να διοργανώσουμε μια εκπαιδευτική εκδρομή στο Λονδίνο, μία μονοήμερη στη Χαλκίδα και πολλές εκπαιδευτικές επισκέψεις. Ακόμη τη γιορτή αποφοίτησης για τη Γ΄ Γυμνασίου. Τη σχολική αυτή χρονιά τέλος πραγματοποιήθηκαν Σεμινάρια και Ημερίδα από τον Διευθυντή του σχολείου, με θέματα που αφορούσαν στη συμβουλευτική γονέων στον επαγγελματικό προανατολισμό και την επίδραση της πανδημίας στα επαγγέλματα. Τα Σεμινάρια αυτά πραγματοποιήθηκαν δια ζώσης στο αμφιθέατρο του σχολείου και η Ημερίδα στο Ίδρυμα. Σταύρος Νιάρχος.

Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία Θετικά σημεία Η ανταπόκριση εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών στην τήρηση των μέτρων προστασίας covid 19. Οι σχέσεις εμπιστοσύνης και σεβασμού εκπαιδευτικών-μαθητών μαθητριών. Η συνεργασία με τους Γονείς/Κηδεμόνες. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις (σχετικά νεόδμητο κτίριο) και ή ύπαρξη θεάτρου στη διάθεση των αναγκών του σχολείου. Ο εξοπλισμός του εργαστηρίου Πληροφορικής με καινούργιους υπολογιστές Σημεία προς βελτίωση Εμπλουτισμός μεθόδων διδασκαλίας. Περαιτέρω τεχνολογική αναβάθμιση του Σχολείου (διαδραστικοί πίνακες). Ανάπτυξη υποστηρικτού μηχανισμού για μαθητές προερχόμενους από άλλες χώρες. Διοικητική λειτουργία Θετικά σημεία Η ανταπόκριση εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών στις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης. Οι σχέσεις εμπιστοσύνης και σεβασμού εκπαιδευτικών-μαθητών μαθητριών. Η συνεργασία με τους Γονείς/Κηδεμόνες. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις (σχετικά νεόδμητο κτίριο) και ή ύπαρξη θεάτρου στη διάθεση των αναγκών του σχολείου. Σημεία προς βελτίωση Περαιτέρω τεχνολογική αναβάθμιση του Σχολείου (διαδραστικοί πίνακες). Φύλαξη του σχολικού συγκροτήματος τις ώρες μη λειτουργίας και κυρίως τις βραδυνές. Αναγκαιότητα υποστήριξης της Διεύθυνσης (επιστάτης) και διδασκόντων (Γραμματέας). Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών Θετικά σημεία Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε πολλές δαδικτυακές επιμορφωτικές δράσεις, καθώς και στα σεμινάρια και την Ημερίδα που διοργάνωσε ο Διευθυντής του σχολείου. Σημεία προς βελτίωση Όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες χρειάζεται προγραμματισμός για ενδοσχολικές επιμορφωτικές δράσεις και συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά προγράμματα.

Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Λειτουργία Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν 3 Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις ) Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών Σχέσεις σχολείου - οικογένειας Λειτουργία Διοικητική λειτουργία Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν 1 Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις ) Σχολείο και κοινότητα Λειτουργία Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν 0 Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις - Παρατηρήσεις / Σχόλια Θεωρούμε ότι υπήρξε εποικοδομητική η λειτουργία των ομάδων δράσης του σχολείου και τα πορίσματα από τις δράσεις αυτές θα βοηθήσουν τη παιδαγωγική λειτουργία του σχολείου, επωφελεία των μαθητών/τριών Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων Το σχολείο μας διαχειρίστηκε με επιτυχία τις εντάσεις ανάμεσα στους μαθητές με ποικίλους τρόπους (συζητήσεις, ενημέρωση υπεύθυνων καθηγητών και κηδεμόνων, επικοινωνία με φορείς ψυχολογικής υποστήριξης), οι οποίοι κρίθηκαν αποτελεσματικοί.... Στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς υπήρξε άριστη συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ μαθητών καθηγητών. Τα περιστατικά στα οποία χρειάστηκε ειδική διαχείριση ήταν μόνο ως προς την παιδαγωγική αντιμετώπιση των αλλοδαπών μαθητών που δεν γνωρίζουν ελληνικά. Γι' αυτό κατόπιν πρόσκλησης έγινε ειδική συνεδρίαση όπου δόθηκαν οδηγίες από τη σύμβουλο παιδαγωγικής ευθύνης και το συντονιστή εκπαιδευτικού έργου. Δεν παρατηρήθηκε βανδαλισμός στις εγκαταστάσεις του σχολείου αλλά ούτε και φθορά σε προσωπικά αντικείμενα εκπαιδευτικών. Η συμμετοχή των μαθητών σε κάθε εκδήλωση από την πρωινή προσευχή, τα πολιτιστικά, τις παρελάσεις και τις εκδρομές ήταν πρόθυμη και μαζική. ... Η επικοινωνία και συνεργασία σχολείου-οικογένειας συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Λαμβάνοντας υπόψη ότι πέρα από τους μαθησιακούς στόχους, το σχολείο συμβάλλει σε ζητήματα διαπαιδαγώγησης, οι δυο ομάδες μπορούν και πρέπει να λειτουργήσουν συμπληρωματικά. Αναπτύχθηκαν δίαυλοι επικοινωνίας, διευκολύνθηκε το εκπαιδευτικό έργο και επηρεάστηκε θετικά η στάση και η συμπεριφορά τον μαθητών.... Σε μεγάλο βαθμό επετεύχθη ο στόχος της δράσης μας για την ευαισθητοποίηση των μαθητών, τουλάχιστον στην πλειοψηφία τους. Οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι μέσω αυτής της απλής τους κίνησης (συλλογής καπακιών) μπορούν να προσφέρουν ανακούφιση σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Αυτό τους ενεργοποίησε και προσπαθούσαν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς για τη συλλογή μεγάλης ποσότητας καπακιών, ζητώντας και την υποστήριξη των οικογενειών τους. Φυσικά σε μια τέτοια δράση υπάρχουν πάντα περιθώρια βελτίωσης και αυτό θα προσπαθήσουμε την επόμενη σχολική χρονιά.... Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν Εξαιτίας των προαναφερθέντων περιορισμών, δεν κατέστη δυνατή η δια ζώσης επικοινωνία στον επιθυμητό βαθμό. Επίσης, να επισημάνουμε ότι η συνθήκες αυτές συμβάλλουν στο να μην υπάρχει στον μέγιστο βαθμό η επικοινωνία και συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες μαθητών/μαθητριών που χρήζουν μεγαλύτερης βοήθειας και προσοχής λόγω διαφόρων δυσκολιών που μπορεί να εμφανίζουν (μαθησιακές, συμπεριφοράς κλπ)... Δεν καταφέραμε να κινητοποιήσουμε το σύνολο των μαθητών. Μια μερίδα αυτών δε συνειδητοποίησε τη σοβαρότητα αυτής της δράσης, το θεώρησαν ως παιχνίδι....

Ανάδειξη Πρακτικών και προτάσεις για αξιοποίησή τους από άλλα σχολεία (προαιρετικά).

Πρακτική 1 Άξονας Σχέσεις σχολείου - οικογένειας Τίτλος Δράσης Οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης με ταυτόχρονη Συμβουλευτική Γονέων στο πλαίσιο συνεργασίας σχολείου και οικογένειας Στόχος Βελτίωσης Συχνή επικοινωνία με την οικογένεια στο πλαίσιο ανταλλαγής απόψεων και αντιμετώπισης προβλημάτων κατά τη διάρκεια της φοίτησης. Ενέργειες Υλοποίησης Κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά η επικοινωνία με τους γονείς πραγματοποιήθηκε επιτυχώς και σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό. Oι δίαυλοι επικοινωνίας με τις οικογένειες των μαθητών/τριών διατηρήθηκαν διαρκώς ανοικτοί, δεδομένου ότι με τα νέα δεδομένα, μπορέσαμε να πραγματοποιούμε δια ζώσης ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων. Ταυτόχρονα, υπήρχε η δυνατότητα τηλεφωνικής ή ηλεκτρονικής ενημέρωσης από το διδακτικό προσωπικό μέσα από την καθορισμένη στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα ώρα “ενημέρωσης γονέων” για κάθε έναν/μια εκπαιδευτικό. Εκτός όμως από την παραπάνω τακτική ενημέρωση, πραγματοποιήθηκαν επίσης αρκετές δράσεις ώστε να καλυφθεί σε μεγάλο βαθμό το όποιο κενό στην επικοινωνία. Αξίζει να σημειωθεί ότι, στο πλαίσιο της συνεργασίας του σχολείου με την οικογένεια, στην αρχή του σχολικού έτους πραγματοποιήθηκε ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων κυρίως των μαθητών της Α’ τάξης για θέματα που άπτονται της λειτουργίας του σχολείου ώστε να γίνει όσο το δυνατόν πιο εύκολη η προσαρμογή των μαθητών στο νέο σχολικό περιβάλλον. Επιπλέον, υπήρξε συχνή ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με ηλεκτρονικό μήνυμα μέσω του myschool από τους υπεύθυνους/ες καθηγητές / τριες των τμημάτων για τις απουσίες, τις αλλαγές στο πρόγραμμα, τον σχολικό κανονισμό, και άλλα θέματα. Η καθημερινή εμπειρία των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας καταδεικνύει ότι πολλά προβλήματα συμπεριφοράς, προσαρμογής στον σχολικό χώρο ή ακόμα και διαχείρισης του Προγράμματος Σπουδών από τους/τις μαθητές/- ήτριες, επιλύονται κατά τον βέλτιστο τρόπο όταν υπάρχουν καλές σχέσεις και ουσιαστική συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια. Παράλληλα, είναι συχνές οι αναφορές των γονέων/κηδεμόνων στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όσον αφορά στη διαχείριση των προβλημάτων των παιδιών τους, εντός και εκτός σχολικού χώρου ειδικά στην εφηβική ηλικία. Ιδιαίτερη σημαντική κρίνεται η σύσταση και ενεργός δράση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου με συντονισμένες ενέργειες με τη Διεύθυνση και τον σύλλογο διδασκόντων. Η παρουσία και η δράση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ήταν επιτυχημένη και υποστηρικτική προς το έργο του σχολείου. Ο Σύλλογος Διδασκόντων και η Διεύθυνση συνεργάζονται συχνά με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για τη διενέργεια πολιτιστικών εκδηλώσεων στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος, για την προσφορά υλικών πόρων (εποπτικά μέσα) για τη διευκόλυνση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται αλλά και για την οικονομική στήριξη των μαθητών σε διάφορες εκπαιδευτικές επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν. Εξαιρετικά επιτυχημένες ήταν και οι ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν από τον Διευθυντή του σχολείου, με θέματα που αφορούσαν στην συμβουλευτική γονέων, την επίδραση και τις επιπτώσεις της πανδημίας στην ψυχοσύνθεση των εφήβων αλλά και στην διαχείριση του άγχους των εξετάσεων και τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Οι ημερίδες αυτές πραγματοποιήθηκαν δια ζώσης στο αμφιθέατρο του σχολείου. Πρέπει να τονιστεί ότι στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων, η πρωτοβουλία για την επικοινωνία ανήκει στο σχολείο. Μεγάλο ποσοστό των γονέων/κηδεμόνων εμφανίζεται από διστακτικό έως και αδιάφορο ως προς την επικοινωνία με το σχολείο, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις στις οποίες υπάρχουν δυσκολίες στο οικογενειακό περιβάλλον, μαθησιακά προβλήματα ή προβλήματα συμπεριφοράς ακόμα και παραβατικότητας των εφήβων. Υλικό (παράθεση υπερσυνδέσμου) http://users.sch.gr/ndemertzis/sem2023.pdf